BLACK WEEKS DO -60%     |        + dodatkowe -10% z kodem: CODE10 (ważny od 150 zł)     |  

2 dni 09 godzin
close
Cart icon
User menu icon
User icon
Skontaktuj się z nami:
+48 888-916-333
Lightbulb icon
Jak to działa?
FAQ icon
FAQ
Contact icon
Kontakt
Terms of service icon
Regulamin zakupów
Privacy policy icon
Polityka prywatności
Wstęp do języka Golang

Golang (Go) - praktyczny tutorial dla początkujących

Go (znany również jako Golang) to open-source'owy język programowania opracowany przez zespół inżynierów z Google. Go cechuje się prostą składnią, która została zaprojektowana w taki sposób, aby być czytelną i zrozumiałą. Język ten zyskał popularność wśród programistów ze względu na swoją prostotę, wydajność i obsługę współbieżności.

W tym artykule pokażemy Ci jak napisać swój pierwszy program w języku Go. Będziemy pisali program obliczający średnia artytmetyczną z podanej listy liczb.

Fundamenty Go - Level 1

Poznaj nowoczesny, przyszłościowy język Go. Popularność tego języka rośnie cały czas. Rośnie też ilość ofert praca dla programistów Go. Nie ma co się dziwić bo w wyrafinowany sposób łączy on prostotę z wielkimi możliwościami. Dołącz do rewolucji i zacznij naukę Go już dziś! Dowiedz się więcej

Go - najważniejsze koncepcje

Aby uruchomić kod z tego artykułu, wystarczy użyć prostego kompilatora online - dostępnego pod tym adresem: https://go.dev/play/. Dzięki temu unikniesz konieczności instalowania oraz konfigurowania lokalnego środowiska programistycznego.

Go - najważniejsze koncepcje

Na początku wyjaśnimy najważniejsze koncepcje języka, które będą niezbędne do napisania naszego prostego programu.

Deklaracja pakietu

W języku Go programy są organizowane w paczkach (pakietach), które zawierają zestaw powiązanych ze sobą plików źródłowych. Każdy plik źródłowy w pakiecie powinien mieć zadeklarowaną tę samą nazwę pakietu na jego początku.

Pakiety w Go deklarujemy tak:


package main

Taka deklaracja wskazuje, że dany plik źródłowy jest częścią pakietu main i zawiera funkcję main(), która jest punktem wejścia programu.

Możesz importować inne pakiety, które są potrzebne w twoim programie. Na przykład w ten sposób:


import (
  "fmt"
)

Importujemy pakiet fmt, który jest często używany w języku Go do formatowania tekstu i obsługi wejścia/wyjścia. Dzięki niemu możesz m.in wypisywać dane do konsoli.

Funkcja main()

Każdy program w Go posiada specjalną funkcję o nazwie main(), która jest tzw. punktem wejścia. Od niej zaczyna się wykonywanie programu. Jest ona uruchamiana automatycznie po uruchomieniu programu. Funkcję main() deklarujemy w ten sposób:


func main() {
  // tutaj piszemy operacje wykonywane przez funkcję
}

Zmienne

Zmienne służą do przechowywania wartości. Przykład:


sum := 0.0

Utworzyliśmy zmienną o nazwie sum, która ma przypisaną początkową wartość 0.0. Warto zwrócić uwagę na ten operator := (dwukropek i znak równości). To charakterystyczny dla języka Go element. Za jego pomocą możemy jednocześnie zadeklarować zmienną i przypisać do niej wartość.

Slice

W Go mamy kolejny ciekawy element tzw. slice. Za jego pomocą możemy przechować dynamiczną listę wielu wartości. Wyobraź sobie ten element jako zmienną, która przechowuje więcej niż jedną wartość. Popatrz na kod:


numbers := []float64{4.5, 2.3, 6.7, 8.1, 5.2}

Utworzyliśmy listę liczb. Przypisana jest ona do zmiennej numbers. Są to liczby zmiennoprzecinkowe - stąd mamy float64. Nasze liczby podaliśmy w nawiasach klamrowych.

Funkcje w języku Go

Funkcje to bloki kodu, które mogą być wykorzystywane wiele razy. Nasz program będzie liczył średnią arytmetyczną. Dlatego utworzymy funkcję, które za tą operację odpowiada.


func calculateAverage(numbers []float64) float64 {
 
}

Nasza funkcja ma nazwę calculateAverage. Przyjmuje ona jeden parametr o nazwie numbers. Musi to być tzw. slice z liczbami zmiennoprzecinkowymi. Funkcja zwraca wartość, która jest również liczbą zmiennoprzecinkową - float64.

Pętle

Za pomocą pętli możemy powtarzać określoną czynność. W przypadku naszego programu, użyjemy pętli do zsumowania listy liczb - dzięki temu będziemy mogli potem podzielić sumę przez ilość liczb i uzyskać w ten sposób średnią.

Oto przykład pętli:


for _, num := range numbers {
  sum += num
}

Jest to pętla for, która przetwarza listę numbers. Pojedynczy element z listy jest reprezentowany przez zmienną o nazwie num. Przy każdym przejściu pętli dodajemy do zmiennej sum kolejną liczbę (sum += num) . Pętla działa do momentu, w którym wszystkie liczby z listy zostaną przetworzone: wtedy zakończy ona swoje działanie.

Finalny program

Na tym etapie znasz już główne koncepcje programistyczne w języku Go. A przynajmniej te, które będą nam potrzebne do napisania programu obliczającego średnią. Teraz popatrz na finalny kod programu:


package main


import (
  "fmt"
)


func main() {
  numbers := []float64{4.5, 2.3, 6.7, 8.1, 5.2}


  average := calculateAverage(numbers)


  fmt.Println("Średnia arytmetyczna:", average)
}


func calculateAverage(numbers []float64) float64 {
  sum := 0.0


  for _, num := range numbers {
      sum += num
  }


  average := sum / float64(len(numbers))
  return average
}

Możesz wkleić kod do edytora online, o którym wspomnieliśmy na początku artykułu. Po kliknięciu na przycisku “Run” program zostanie skompilowany oraz uruchomiony. Powinien się pojawić następujący wynik:


Średnia arytmetyczna: 5.36

Jeszcze raz popatrzmy na główne elementy programu.

  • Deklarujemy pakiet o nazwie main oraz importujemy pakiem fmt.
  • Wewnątrz głównej funkcji main tworzymy slice (listę) liczb typu float64. Przypisujemy do niej kilka przykładowych liczb.
  • Tworzymy zmienną average, która ma przechowywać wyliczoną średnią. Do zmiennej przypisujemy wynik zwrócony przez funkcję calculateAverage().
  • Za pomocą fmt.Println("Średnia arytmetyczna:", average) wyprowadzamy na ekran komunikat oraz wartość zmiennej average.

Teraz popatrzmy na operacje wewnątrz funkcji calculateAverage().

  • Deklarujemy zmienną sum, która ma przechowywać sumę wartości wszystkich liczb.
  • Za pomocą pętli for sumujemy wszystkie liczby.
  • Do zmiennej average przypisujemy średnią. Dzielimy wartość sum przez ilość liczb. Ilość liczb liczymy za pomocą wbudowanej funkcji len(). Zwróci ona ilość elementów w slice o nazwie numbers.
  • Na końcu funkcji, za pomocą instrukcji return, zwracamy wartość zmiennej average.
Start z Go: Znajomość fundamentów na poziomie 1.

Poznaj nowoczesny, przyszłościowy język Go.

Dowiedz się więcej

Kolejne kroki

Ten prosty program powinien pozwolić Ci na postawienie pierwszych kroków w świecie języka Go. Spróbuj trochę poeksperymentować: możesz na przykład zmienić listę liczb na inne wartości i sprawdzić jaki wyjdzie wynik.

Chcesz nauczyć się podstaw języka Go w efektywny i praktyczny sposób? Zacznij od kursu Fundamenty Go - Level 1. Znajdziesz w nim całą masę ćwiczeń, zadań oraz bardzo przystępną teorię.