Zdobądź zawód w IT!     |       Ścieżki Kariery 30% taniej     |      Jeszcze przez:

3 dni 17 godzin
close
Cart icon
User menu icon
User icon
Skontaktuj się z nami:
+48 888-916-333
Lightbulb icon
Jak to działa?
FAQ icon
FAQ
Contact icon
Kontakt
Terms of service icon
Regulamin zakupów
Privacy policy icon
Polityka prywatności
jak działają tabele wielowymiarowe w języku java

Java - jak działają tablice wielowymiarowe

Tablice wielowymiarowe to nic trudnego. Przeczytaj ten krótki artykuł i poznaj podstawowe techniki pracy z takimi tablicami w języku Java.

poznaj tablice wielowymiarowe w języku java

Java to sprawdzony, niezawodny i bardzo rozpowszechniony język programowania.

Dowiedz się więcej

Tablica wielowymiarowa - prosty przykład

Pamiętasz grę w statki? Plansza do gry jest bardzo podobna do tablicy wielowymiarowej. Pokażemy najpierw w jaki sposób można zadeklarować taką planszę (board);


char[][] board;

Spróbujmy utworzyć taką planszę składającą się z 4 wierszy i 4 kolumn:


char[][] board = new char[4][4];

Tablicę należy rozumieć w taki sposób:


char[][] board = new char[wiersz][kolumna];

Tablicę można również zainicjować stosując poniższą technikę. Rozmiar tablicy zostanie wyliczony dynamicznie na podstawie ilości elementów. Czy tablica dwuwymiarowa nie przypomina ci trochę planszy do gry w statki? Spójrz, umieściliśmy na niej statki.


public class Conversion {
    public static void main(String[] args) {
    	    
        char[][] board = {
            {' ', ' ', ' ', ' '},
            {'o', ' ', ' ', ' '},
            {'o', ' ', ' ', 'o'},
            {'o', ' ', ' ', ' '}
    	};
    }
}

Popatrzmy na powyższą tablicę dwuwymiarową. Mamy dostępne następujące statki:

  • 1 jednomasztowiec
  • 1 trójmasztowiec

W jaki sposób zatopimy nasz jednomasztowiec? Indeksy tablicy numerujemy od zera. Nasz jednomasztowiec znajduje się w kolumnie numer 3 oraz wierszu numer 2.

Możemy z łatwością wyliczyć jego pozycję czyli:


board[2][3]; //czyli 'o'

Na poniższym obrazku wyróżniliśmy miejsce, w którym przecina się wiersz z kolumną. Pamiętaj o tym, że indeksy numerujemy od 0!

ALT_TEXT

Przetwarzanie za pomocą pętli

Całkiem dobrze to wygląda. A pamiętasz pętle programowe? Pętle i tablice doskonale się rozumieją. Tutaj nic się nie zmienia. Możemy bardzo zgrabnie wyświetlić całą planszę. Skoro mamy tablicę dwuwymiarową będziemy musieli użyć dwóch pętli - będą to pętle zagnieżdżone. Pętla zagnieżdżona to taka pętla, która znajduje się w ciele drugiej pętli. Oto przykład:


for(int i = 0; i < 5; i++) {
	for(int j = 0; j < 5; j++) {

      }
}

Wykorzystajmy tą wiedzę do wyświetlenia naszej planszy:


public class Conversion {
    public static void main(String[] args) {
    	    
        char[][] board = {
            {' ', ' ', ' ', ' '},
            {'o', ' ', ' ', ' '},
            {'o', ' ', ' ', 'o'},
            {'o', ' ', ' ', ' '}
    	};
    	
    	for(int i = 0; i < board.length; i++) {
    	    for(int j = 0; j < board[i].length; j++) {
    	        System.out.print(board[i][j]);
    	    }
    	    
    	    System.out.println();
    	}
    }
}

Zmienna licznikowa i odpowiada za pozycję wiersza, a zmienna licznikowa j odpowiada za pozycję kolumny naszej planszy do gry. Za rysowanie statków odpowiada pętla zagnieżdżona, a za wypisywanie nowych linii odpowiedzialna jest pętla otaczająca.

Oto rezultat naszej pracy:


o
o  o
o

poznaj działanie tablic wielowymiarowych w języku java

Java to sprawdzony, niezawodny i bardzo rozpowszechniony język programowania.

Dowiedz się więcej

Podsumowanie

Teraz już wiesz jak zadeklarować oraz jak inicjalizować tablicę wielowymiarową w Java. Wiesz także jak użyć pętli do przetwarzania jej zawartości.

Jeśli dobrze poznać język Java i zdobyć umiejętności potrzebne do pracy na stanowisku Junior Java Developer, to zacznij naukę ze Ścieżką Kariery. Nauka kończy się egzaminem, który uprawnia cię do posługiwania się Certyfikatem Specjalisty.