Rozwiń karierę w IT z kursami Codenga!     |        30% rabatu przy zakupach za min. 50 zł     |        Jeszcze przez:

3 dni 17 godzin
close
Cart icon
User menu icon
User icon
Skontaktuj się z nami:
+48 888-916-333
Lightbulb icon
Jak to działa?
FAQ icon
FAQ
Contact icon
Kontakt
Terms of service icon
Regulamin zakupów
Privacy policy icon
Polityka prywatności
Poznaj standardy nazywania w C# dla przejrzystego kodu

Konwencje nazewnicze w języku C#

Wiele języków programowania ma swoje konwencje nazewnicze. Określają one w jaki sposób nazywamy obiekty, klasy, zmienne itp. Dzięki temu, w pisanych przez nas programach możemy uzyskać dużą spójność kodu. Kod pisany zgodnie z przyjętymi konwencjami jest bardziej czytelny i ułatwia współpracę w zespole programistów.

W tym artykule omówimy główne konwencje nazewnicze używane w języku C#.

C# Developer

Naucz się programować w popularnym i przyjaznym języku C#. Zdobądź wartościowe umiejętności. Ta ścieżka kariery sprawi, że staniesz się pełnoprawnym kandydatem na C# Developera. Ścieżka zawiera dziesiątki zadań, ćwiczeń oraz projektów, które nauczą cię realnych, przydatnych na rynku pracy umiejętności. Dowiedz się więcej

Pascal case

Notacja znana jako Pascal Case jest używana m.in do nazywania klas, metod oraz właściwości. Wszystkie słowa w nazwie powinny się zaczynać od dużych liter. Oto przykład:


  ClassName {
   
}


Camel case

Ta notacja, od poprzedniej różni się tym, że pierwsze słowo rozpoczyna się od małej litery. W języku C# używamy jej m.in do nazywania pól prywatnych. Przykład:


  private int _speedMax;


Czasami do pół prywatnych dodaje się podkreślenia (“_”) na początku nazwy. Co zresztą widać na powyższym przykładzie.

Wielkie litery

Nazwy złożone z wielkich liter stosujemy dla stałych. Przykład:


  public const double PI = 3.141592653589793238;


To tyle, jeśli chodzi o najważniejsze notacje. Teraz wyjaśnimy dokładniej, w jakiej sytuacji powinno się używać danej notacji.

Kluczowe zasady

Popatrz na poniższe zasady. Obejmują one większość typowych elementów spotykanych w kodzie C#.

  • Klasy, interfejsy i struktury: używaj PascalCase dla nazw klas, interfejsów i struktur. Dla interfejsów zaleca się dodatkowo stosowanie przedrostka "I", np. ICollectable.
  • Metody: stosuj PascalCase dla nazw metod np. GetCarInfo().
  • Właściwości: stosuj PascalCase dla nazw właściwości.
  • Zdarzenia: stosuj PascalCase dla nazw zdarzeń.
  • Pola prywatne: stosuj camelCase dla nazw pól prywatnych. Czasami dodaje się także prefiks "_" dla wyróżnienia pól prywatnych, np. _privateField.
  • Pola publiczne: stosuj PascalCase dla nazw pól publicznych.
  • Parametry: stosuj camelCase dla nazw parametrów.
  • Stałe: stosuj WIELKIE LITERY z podkreśleniem (_) dla nazw stałych.
  • Lokalne zmienne: Stosuj camelCase dla nazw zmiennych lokalnych.

Jak widzisz, mamy trzy podstawowe konwencje czyli PascalCase, camelCase oraz WIELKIE LITERY. A reszta to już kwestia zastosowania odpowiedniej konwencji do właściwych elementów w kodzie.

Przykład użycia - klasa Employee

Popatrz teraz na przykładową klasę. Nie zawiera ona wszystkich elementów, o których przed chwilą wspominaliśmy, ale te najważniejsze są w niej obecne.


  public class Employee
{
    // Prywatne pole
    private decimal _monthlySalary;


    // Publiczna właściwość
    public string FirstName { get; set; }


    // Publiczna właściwość
    public string LastName { get; set; }


    // Publiczna właściwość tylko do odczytu
    public decimal MonthlySalary
    {
        get { return _monthlySalary; }
    }


    // Konstruktor
    public Employee(string firstName, string lastName, decimal monthlySalary)
    {
        FirstName = firstName;
        LastName = lastName;
        _monthlySalary = monthlySalary;
    }


    // Metoda obliczająca roczne wynagrodzenie
    public decimal CalculateAnnualSalary()
    {
        return _monthlySalary * 12;
    }


    // Metoda przyznająca podwyżkę
    public void ApplyRaise(decimal raisePercentage)
    {
        if (raisePercentage > 0)
        {
            _monthlySalary += _monthlySalary * (raisePercentage / 100);
        }
    }


    // Metoda zwracająca informacje o pracowniku
    public string GetEmployeeInfo()
    {
        return $"First Name: {FirstName}, Last Name: {LastName}, Monthly Salary: {MonthlySalary}";
    }
}


Zwróć uwagę na kluczowe elementy. W klasie mamy pola przechowujące informacje o pracowniku: FirstName, LastName oraz _monthlySalary. Mamy też metody np. CalculateAnnualSalary(). Wszystko zostało nazwane zgodnie w powszechnie przyjętymi konwencjami dla języka C#.

C# Developer - Kluczowy gracz w świecie rozwoju oprogramowania.

Naucz się programować w popularnym i przyjaznym języku C#. Zdobądź wartościowe umiejętności.

Dowiedz się więcej

Oczywiście cały czas trzeba pamiętać o używaniu uniwersalnych zasad, niezależnych od języka. Chodzi o takie rzeczy jak czytelność czy stosowanie jednoznacznych nazw dobrze opisujących poszczególne elementy kodu.