Naucz się programować!     |      -40% przy zakupie min. 2 kursów     |      Tylko przez:

1 dni 06 godzin
close
Cart icon
User menu icon
User icon
Skontaktuj się z nami:
+48 888-916-333
Lightbulb icon
Jak to działa?
FAQ icon
FAQ
Contact icon
Kontakt
Terms of service icon
Regulamin zakupów
Privacy policy icon
Polityka prywatności
Co to jest machine learning

Co to jest Uczenie Maszynowe (Machine Learning)?

Uczenie maszynowe (Machine Learning) to dziedzina informatyki, która ma na celu rozwijanie algorytmów pozwalających maszynom na naukę i podejmowanie decyzji na podstawie danych. W tym artykule przyjrzymy się bliżej istocie uczenia maszynowego, jego najważniejszym pojęciom i koncepcjom.

Zostań programistą: interaktywne kursy z ćwiczeniami

1. Czym jest uczenie maszynowe?

Uczenie maszynowe to rodzaj sztucznej inteligencji (AI), która umożliwia komputerom naukę bez wyraźnego programowania. W tradycyjnym programowaniu, programista określa konkretne reguły i instrukcje, według których komputer działa. Z kolei w uczeniu maszynowym algorytmy uczą się na podstawie danych, aby wykrywać wzorce, wnioskować i podejmować decyzje.

2. Najważniejsze pojęcia w uczeniu maszynowym

Zbiór danych

To dane, na których maszyna będzie się uczyć. Mogą to być teksty, obrazy, dźwięki oraz inne informacje potrzebne do nauki.

Model

Jest to wynik procesu uczenia, czyli "naukowy" rezultat, który potrafi przewidywać lub klasyfikować nowe dane na podstawie tego, czego nauczył się na zbiorze danych.

Algorytm uczenia

To mechanizm lub reguły, według których maszyna ucz się na podstawie danych. Może to być algorytm regresji, drzewa decyzyjne, sieci neuronowe itp.

Funkcja kosztu

Określa, jak bardzo model jest "źle dopasowany" do danych treningowych. Celem jest minimalizacja tej funkcji, aby uzyskać jak najlepszy model.

Zestaw treningowy i zestaw testowy

Zbiór treningowy to dane, na których model jest uczony. Zbiór testowy to dane, które są używane do oceny wydajności modelu po zakończeniu procesu uczenia.

3. Rodzaje uczenia maszynowego

Uczenie nadzorowane

W tym rodzaju uczenia maszyna ma dane treningowe, wraz z oczekiwanymi odpowiedziami, a celem jest nauczenie się mapowania z wejścia na wyjście.

Uczenie nienadzorowane

W tym przypadku maszyna ma tylko dane wejściowe, bez oczekiwanych odpowiedzi. Celem jest znalezienie wzorców lub struktur w danych.

Uczenie ze wzmocnieniem

Tutaj maszyna uczy się poprzez interakcję z otoczeniem i otrzymywanie nagród za pozytywne działania.

4. Zastosowania uczenia maszynowego:

Uczenie maszynowe znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Oto kilka przykładów:

  • Analiza tekstu, tłumaczenia maszynowe, generowanie tekstu.
  • Rozpoznawanie obrazów, analiza obrazów medycznych.
  • Prognostyka i analiza danych - prognozowanie cen akcji, analiza danych finansowych.
  • Systemy rekomendacyjne w serwisach streamingowych, zakupowych.

5. Najważniejsze narzędzia w uczeniu maszynowym

Uczenie maszynowe to nie tylko teoria, ale także praktyka, której towarzyszą różnorodne narzędzia i biblioteki programistyczne ułatwiające pracę z danymi oraz tworzenie modeli. W tej dziedzinie niezwykle ważną rolę pełni język programowania Python.

TensorFlow

Jest to otwartoźródłowa biblioteka stworzona przez Google, która umożliwia tworzenie, szkolenie i wdrażanie modeli uczenia maszynowego, zwłaszcza sieci neuronowych.

PyTorch

To kolejna popularna biblioteka do uczenia maszynowego, stworzona przez Facebook. Jest bardziej elastyczna i intuicyjna niż TensorFlow a to czyni ją popularnym wyborem dla badaczy i praktyków.

Scikit-learn

Jest to biblioteka w języku Python, która zawiera wiele algorytmów uczenia maszynowego, takich jak regresja, klasyfikacja, klastrowanie i wiele innych. Jest idealnym narzędziem do eksploracji danych i budowy prostych modeli.

Keras

Jest to wysokopoziomowy interfejs programistyczny dla TensorFlow, który ułatwia tworzenie, trenowanie i ocenianie modeli sieci neuronowych. Jest często wykorzystywany ze względu na swoją prostotę i elastyczność.

Jupyter Notebook

To interaktywne środowisko do wykonywania analizy danych, tworzenia modeli uczenia maszynowego i dzielenia się wynikami. Pozwala na łączenie kodu, wizualizacje i komentarze w jednym dokumencie, co ułatwia eksplorację danych.

Pandas

Jest to biblioteka w języku Python, która umożliwia manipulację i analizę danych. Jest często używana do wczytywania, przetwarzania i czyszczenia danych przed ich wykorzystaniem w modelach uczenia maszynowego.

Matplotlib i Seaborn

To biblioteki w języku Python do tworzenia wykresów i wizualizacji danych. Pomagają w zrozumieniu struktury danych oraz prezentacji wyników analizy.

Zostań programistą: interaktywne kursy z ćwiczeniami

Podsumowanie

Uczenie maszynowe to fascynująca dziedzina, która pozwala maszynom na naukę i podejmowanie decyzji na podstawie danych. Dzięki różnym technikom i algorytmom, maszyny potrafią wykrywać wzorce, przewidywać przyszłość i pomagać w podejmowaniu decyzji w różnych obszarach życia. Zrozumienie podstawowych pojęć i koncepcji uczenia maszynowego może pomóc w zrozumieniu jego roli i znaczenia w dzisiejszym świecie technologicznym.